Mijn eerste reisverslag - Ik sta online! - Reisverslag uit Noordwijk, Nederland van Manon Heijkamp - WaarBenJij.nu Mijn eerste reisverslag - Ik sta online! - Reisverslag uit Noordwijk, Nederland van Manon Heijkamp - WaarBenJij.nu

Mijn eerste reisverslag - Ik sta online!

Door: Manon Heijkamp

Blijf op de hoogte en volg Manon

15 December 2014 | Nederland, Noordwijk

Lieve allemaal,

Wooohoooo mijn eerste reisverslag!
“Reisverslag, waarvoor dan? Je bent toch nog in Nederland? “
Dat klopt, maar omdat ik echt niet kon wachten is hier alvast mijn eerste verslag waarin ik jullie allemaal uitgebreid ga vertellen waar ik nu mee bezig ben, wat ik precies ga doen en wat mijn verwachtingen zijn. Here we go!

Zoals je misschien weet, vertrek ik deze zomer voor ruim een jaar naar…. Amerika! Het land waar alles groter, meer, maar niet per se beter is. Gebouwen, auto's, eten, drinken, mensen, alles is big, bigger, biggest. Ik zie mezelf al rondrijden in een dikke Cadillac Escalade met een venti beker van Starbucks, met 70 mph over een snelweg met 7 lanes! Maar wat ga ik eigenlijk in Amerika doen? De bedoeling is dat ik 12 maanden als au pair ga werken en 1 maand in m’n eentje (of met wie ik dan ook tegen mag komen) ga reizen. Maar wat houdt werken als au pair eigenlijk in? Als au pair ga ik de functie vervullen van tweede mama. Ik haal de kinderen ’s ochtends uit bed, maak ontbijt en lunchboxen, zorg ervoor dat ze er degelijk uitzien (haren gekamd, kleren aan, tanden gepoetst etc.) en breng ze naar school. Dan ga ik thuis de troep die de kinderen achter laten opruimen: bedden opruimen, de vertrapte cheerios van de vloer vegen, de keuken boenen, speelgoed opruimen etc. Aan het einde van de middag haal ik de kinderen weer uit school en neem ze mee naar huis of breng ze naar sport (American football, cheerleading of baseball) of playdates. Daar moeten ze natuurlijk ook weer opgehaald worden. Aan het einde van de dag eten we en worden de kids weer netjes in bed gelegd. Daarna heb ik nog even vrije tijd en kan ik gaan slapen, om de volgende dag weer van voren af aan te beginnen. En dat 12 maanden lang. Afhankelijk van de baan van de ouders van de kinderen ben ik minimaal 1,5 dag per week vrij, en ik heb 2 weken vakantie (kom je langs?). Maar is dat nou wel zo leuk dan? JA! Superleuk! Het lijkt me heerlijk om de kinderen te verzorgen, en ze fysiek en mentaal te zien groeien. Ik hoop een goede band te krijgen met mijn host family en echt een second mom te worden waar de kinderen bij terecht kunnen. Naast het werk als au pair moet ik een aantal studiepunten halen, anders mag ik niet blijven. Die punten kan ik halen door lessen te volgen aan een university/college, of door bijvoorbeeld in een plaatselijk orkest of koor mee doen. Dus gelukkig is er ook zat tijd voor muziek, ik ben van plan om daar wat muzikanten om me heen te verzamelen en lekker op te blijven treden. Want een leven zonder muziek is voor bij ondenkbaar. Ik denk dat ik een fantastisch jaar tegemoet ga, met heel veel nieuwe mensen, ervaringen en plekken!

Maaar.. voor het zover is moeten er veel, maar dan ook echt veel voorbereidingen worden getroffen.
Zo moest ik bijvoorbeeld een nieuw paspoort, een VOG (verklaring omtrent het gedrag, bewijs dat je geen strafblad hebt) en allerlei andere documenten aanvragen, een filmpje van mezelf maken (link staat onderaan deze pagina), een complete medische keuring en testen doorstaan, referentieformulieren laten invullen door bijvoorbeeld ouders van kinderen waar ik op heb gepast en een van mijn zangdocenten (waarvoor 1000 maal dank!) en een brief schrijven aan mijn toekomstige host family. Ik ben hier gedurende 3 maanden elke dag mee bezig geweest, het was echt een flinke taak om alles af te krijgen, maar het is me gelukkig gelukt!

Toen dat af was, ben ik in Enschede naar het kantoor van Activity International (de Nederlandse organisatie waar ik heb geboekt, is een soort tussenpersoon tussen Au Pair in America en mij) geweest voor een interview in het Engels. Er werd bijvoorbeeld gevraagd naar mijn verwachtingen, maar ook naar mijn leven op dit moment. Het was een super leuk gesprek, totaal niet zoals een echte sollicitatie! Na het interview moest ik een psychologische test maken, waarbij ik aan moest geven of ik iets nooit, soms of vaak doe. Er zaten een hoop gekke vragen tussen als “Ik manipuleer mensen” of “Ik gebruik wel eens geweld”, maar ook deze test heb ik doorstaan. J Nog een aantal tips om mijn dossier te verbeteren en ik kon weer richting het Westen.


Na de laatste wijzingen was mijn Au Pair in America-dossier eindelijk af. Afgelopen vrijdag is mijn dossier doorgestuurd naar het kantoor van APiA in Londen, en hopelijk komt het binnen een aantal werkdagen online te staan. Online betekent eigenlijk een soort datingsite voor au pairs en gastgezinnen. Een beetje Tinder-achtig. Host families kunnen mijn ‘profiel’ bekijken, en als ze mij leuk vinden, kunnen ze me een bericht sturen. Als het klikt, spreek je af om met de familie te Skypen of te bellen. Is het dan echt een match made in heaven, dan wordt dat mijn gastgezin. Je beslist samen of je voor een gezin kiest, dus ik heb zelf in de hand bij welk gezin ik kom. De match met je familie is het allerbelangrijkst, ik weet daarom ook nog niet waar in Amerika ik terecht kom. Straks zit je op Hawaii bij een vreselijk gezin waar je geen klik mee hebt, je hebt dan niet bepaald een leuke tijd. Ik zou het liefst in Californië (San Francisco) of Boston wonen, beide steden trokken me heel erg aan toen ik daar was. Maar het belangrijkste is dat ik een tof gezin vind, so let the matching begin!

Als ik een gastgezin gevonden heb, is er nog een aantal dingen die ik moet regelen. Zo moet ik onder andere naar de Amerikaanse ambassade in Amsterdam voor mijn visum, een internationaal rijbewijs aanvragen en een Amerikaanse verzekering, creditcard/bankrekening en telefoonrekening aanschaffen. Bij elk klein dingetje dat ik heb afgerond, ben ik een stapje dichterbij Amerika, exciting!

En dan is het moment daar: op naar The United States of America! Ik vlieg eerst naar New York voor een introductie van een paar dagen. In die paar dagen leer ik hoe de Amerikaanse cultuur in elkaar zit, wat het werk precies in zal houden, krijg een spoedcursus EHBO (Help, wat doe ik als een kind van de trap valt? Hoe ga ik om met zieke kinderen? Wat doe ik als een kind stikt in een hamburger?) ennnn ik ga alle au pairs ontmoeten die in die week via APiA beginnen! De au pairs komen van over de hele wereld, dus het is super leuk om met z’n allen New York in te gaan en alvast contact te maken zodat je alvast wat mensen kent, ook al gaan zij misschien naar een andere stad. Na de introductie reis je door naar je gastgezin, en dan kan het grote avontuur echt beginnen.

Maar zo ver is het nog lang niet. Nog 7 maanden, en dan hoop ik te vertrekken. Eerst komt er nog een vet verjaardag/afscheidsfeest, en dan moet ik mijn koffers toch echt gaan pakken!

I’ll keep you updated!

Dikke kus,
Manon

De schaamte voorbij: hierbij mijn filmpje!
https://www.youtube.com/watch?v=utrcjtfcsHg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 3654

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2015 - 17 September 2016

Au Pair in America 2015/2016

Landen bezocht: